מידע ממסמך "סקר הגליל התחתון"-
"כביש גשר … מידע ממסמך "סקר הגליל התחתון"-
"כביש גשר – מנחמיה:
עד מלחמת העצמאות, עבר הכביש המנדטורי מבית שאן לצמח דרך נהריים. בגשר הישנה חצה הכביש את הגבול מזרחה
והמשיך צפונה לעבר אשדות יעקב. עם פרוץ המלחמה, נותק הקשר הישיר בין הכינרת לבית שאן. באפריל-אוקטובר ,1950
עבדו 260 פועלים בסלילת כביש חלופי, שמסתעף מכביש 90 דרומית לקיבוץ גשר, מטפס בהרים ועובר בגשרים מעל הנחלים
אדמה וחגל, ויורד בתלילות לעבר נחל מנחמיה. כביש זה נפתח לתנועה ב10- בנובמבר ,1950 באורך 7 ק"מ, ולאורכו הוקמו 36
.
גשרים, כולל חציבה בצלע נחל מנחמיה והטיית אפיק הנחל )רוז, 1951(. הכביש נסלל כדרך "סולינג"22
במהלך העבודות להנחת צינור מים ראשי מעמק הירדן לעמק בית שאן, שכללו חציבה משמעותית בהר והטיית ערוצים
באזור, נסלל גם הכביש החדש )כיום כביש 90 בין מנחמיה לגשר( לאורך תוואי הצינור. המים נשאבו מהירדן ליד דגניה א'
למאגר ליד בית זרע, וממנו בגרוויטציה לבריכת אגירה ליד חוות דושן )לביא, 1962(. גם בתוואי החדש, הכביש נותר קרוב
מאד לגבול הירדני העויין, ולכן הוחלט על סלילת כביש עורפי מאזור מחצבת בית אלפא של ימינו לעבר קיבוץ גזית. בוצעה
הכשרה ראשונית של תוואי הדרך בשטח, כולל הקמת גשרוני בטון על הנחלים צבאים ויששכר. המדינה קיוותה לקבל סיוע
כספי מארה"ב לסלילת הכביש, אולם אז עלה לשלטון הנשיא אייזנהאואר )1953( שהתנגד למתן סיוע כספי למדינת ישראל,
וסלילת הכביש לא הושלמה – דבר שזיכה את הדרך בכינוי "כביש אייזנהאואר" בפי תושבי האזור. כיום התוואי משמש כדרך
ג'יפים )מאירי, 2010(.
כביש 90 הנוכחי באזור גשר נחנך בסוף אפריל ,1965 והחליף את המעקף של שנות ה50-', שנתפס ככביש תלול ומסוכן שאינו
מתאים לתנועת משאיות כבדות )"קול העם", 1965(" אים לתנועת משאיות כבדות )"קול העם", 1965("
|
Description
|