גשר פריזר על נחל גוברין
מתוך עמוד ענן
(שם:גשר פריזר על נחל גוברין. תיאור:על הדרך שנסללה ב1915 בידי התורכים כהכנה למלחמת העולם הראשונה נבנה בשנות ה30 גשר בטון בידי המהנדס זאב בן ישר) |
|||
(3 גרסאות ביניים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{Point | {{Point | ||
- | |Lon=34. | + | |Lon=34.723148345947 |
- | |Lat=31. | + | |Lat=31.706117460025 |
|Height=53 | |Height=53 | ||
- | |MeasuredByGPS= | + | |MeasuredByGPS=Yes |
|Name=גשר פריזר על נחל גוברין | |Name=גשר פריזר על נחל גוברין | ||
- | |Description=על הדרך שנסללה ב1915 בידי התורכים כהכנה למלחמת העולם הראשונה | + | |Description=על הדרך שנסללה ב1915 בידי התורכים כהכנה למלחמת העולם הראשונה נבנה בשנות ה30 גשר בטון בידי המהנדס זאב בן ישראל פריזר. |
- | + | בין ה12.5.48 ועד הליל שבין ה17-18.5.48 הונחו מטענים, חביות דלק ("חביות פוגזים") ומוקשים תחת הגשר וממערב אליו, וכן נוצקו קירות בטון וחרוטי בטון בגובה 1.2מ' וכח ממחלקת חבלה של גדוד 53 של גבעתי שארב בפרדס הסמוך קיבל פקודה לפוצץ את הגשר בעת שהרכבים הראשונים של הטור המצרי יעלו עליו וכך גם לפוצץ את כל השיירה שמאחורי הרכב הראשון. הכח כלל את עודד נגבי, שרגא אלון ויגאל קרצובניק. | |
- | + | ||
- | + | באמצע הלילה התקרבו שתי משאיות ופיצוץ הגשר נמנע בזכות הלוחמת בת באר טוביה אילנה בן יהושע והחבלן שרגא אלון ששמעו והתעקשו שמהמשאיות עולה קול בכי תינוק, ואכן הסתבר כי אלו משאיות שהבריחו את ילדי נגבה ושרק בזכותה ניצלו מהפיצוץ. לפי גרסאות אחרות נתן רשף מגבעת ברנר הוא ששמע את הבכי. | |
- | |images=DSCF0409.JPG,מועצה כחול.JPG | + | |
+ | ב19 לחודש הגיעו שתי שיירות באור יום ולכן זוהו מרחוק אך אחריהן הגיעו 11 אמבולנסים מצריים שהיו בדרכם לפלוג'ה, הכח במחסום החרים שני אמבולנסים ושחרר את היתר. ב-24 וב-30 למאי הגיעו עוד שתי שיירות בלילה, מרוחמה, דורות ויד מרדכי, אך הודות לעירנות אנשי המחסום בשל האירוע הראשון, הם עברו בשלום. | ||
+ | |||
+ | סה"כ פונו דרך הגשר 925 אזרחים, שחבים את חייהם גם למ"פ גרשון דבמבם, מפקד הפלוגה הצפונית מהגדוד השני של חטיבת הנגב בפלמ"ח שלקח על עצמו את מבצע פינוי הילדים טרם הפלישה המצרית. | ||
+ | |||
+ | הגשר כיום אינו בשימוש מאחר וגובהו הנמוך הביא לחסימתו בעת שהיה שטפון גדול ורוחבו - 5מ' לא מאפשר כביש דו נתיבי ועל כן נסלל הגשר הסמוך ממערב בידי מע"צ ב1992. שלט על "דרך נחל גוברין" של הקק"ל מפנה אל הגשר. | ||
+ | |||
+ | נכון לאוגוסט 2020 ניתן להגיע עד לגשר עם הרכב דרך הכניסה למושב שפיר. | ||
+ | |||
+ | יש שלט קטן עם סיפור הגשר. | ||
+ | ושיח צבר גדול. | ||
+ | מוצל ונעים אחה"צ. | ||
+ | |images=DSCF0409.JPG,מועצה כחול.JPG | ||
|Accessibility=הכל | |Accessibility=הכל | ||
- | |PointType= | + | |PointType=גשר |
- | |Contributors=Ilafer, Avichaigr | + | |Contributors=Ilafer, Avichaigr, עמית הורן, יורם בוקטוס, Efratya, היסטוריה על המפה |
- | |csrc= | + | |csrc=mobile |
- | |LastUpdate=5/ | + | |LastUpdate=5/18/2024 12:43:44 |
|WinId=635263570978046105 | |WinId=635263570978046105 | ||
+ | |LongDescription=נכון למאי 2014 המסלול האדום מוזנח, מלא קוצים ובלתי עביר אך הגשר במצב מעולה. | ||
|ExtLinks= | |ExtLinks= | ||
}} | }} |
גרסה אחרונה מתאריך 12:43, 18 במאי 2024
תקציר
על הדרך שנסללה ב1915 בידי התורכים כהכנה למלחמת העולם הראשונה נבנה בשנות ה30 גשר בטון בידי המהנדס זאב בן ישראל פריזר.
בין ה12.5.48 ועד הליל שבין ה17-18.5.48 הונחו מטענים, חביות דלק ("חביות פוגזים") ומוקשים תחת הגשר וממערב אליו, וכן נוצקו קירות בטון וחרוטי בטון בגובה 1.2מ' וכח ממחלקת חבלה של גדוד 53 של גבעתי שארב בפרדס הסמוך קיבל פקודה לפוצץ את הגשר בעת שהרכבים הראשונים של הטור המצרי יעלו עליו וכך גם לפוצץ את כל השיירה שמאחורי הרכב הראשון. הכח כלל את עודד נגבי, שרגא אלון ויגאל קרצובניק.
באמצע הלילה התקרבו שתי משאיות ופיצוץ הגשר נמנע בזכות הלוחמת בת באר טוביה אילנה בן יהושע והחבלן שרגא אלון ששמעו והתעקשו שמהמשאיות עולה קול בכי תינוק, ואכן הסתבר כי אלו משאיות שהבריחו את ילדי נגבה ושרק בזכותה ניצלו מהפיצוץ. לפי גרסאות אחרות נתן רשף מגבעת ברנר הוא ששמע את הבכי.
ב19 לחודש הגיעו שתי שיירות באור יום ולכן זוהו מרחוק אך אחריהן הגיעו 11 אמבולנסים מצריים שהיו בדרכם לפלוג'ה, הכח במחסום החרים שני אמבולנסים ושחרר את היתר. ב-24 וב-30 למאי הגיעו עוד שתי שיירות בלילה, מרוחמה, דורות ויד מרדכי, אך הודות לעירנות אנשי המחסום בשל האירוע הראשון, הם עברו בשלום.
סה"כ פונו דרך הגשר 925 אזרחים, שחבים את חייהם גם למ"פ גרשון דבמבם, מפקד הפלוגה הצפונית מהגדוד השני של חטיבת הנגב בפלמ"ח שלקח על עצמו את מבצע פינוי הילדים טרם הפלישה המצרית.
הגשר כיום אינו בשימוש מאחר וגובהו הנמוך הביא לחסימתו בעת שהיה שטפון גדול ורוחבו - 5מ' לא מאפשר כביש דו נתיבי ועל כן נסלל הגשר הסמוך ממערב בידי מע"צ ב1992. שלט על "דרך נחל גוברין" של הקק"ל מפנה אל הגשר.
נכון לאוגוסט 2020 ניתן להגיע עד לגשר עם הרכב דרך הכניסה למושב שפיר.
יש שלט קטן עם סיפור הגשר.
ושיח צבר גדול.
מוצל ונעים אחה"צ.
הרחבה
נכון למאי 2014 המסלול האדום מוזנח, מלא קוצים ובלתי עביר אך הגשר במצב מעולה.
סיווג: גשר
נגישות: הכל
מקור:Ilafer, Avichaigr, עמית הורן, יורם בוקטוס, Efratya, היסטוריה על המפה
תאריך עדכון: 5/18/2024 12:43:44
קישורים חיצוניים